نقش رسانه ها در جنگ نرم و به میان آمدن جنگ رسانه ای
نقش رسانهها در جنگ نرم تا آنجا است که بعضی جنگ نرم را به جنگ رسانهای (media war) تعریف کردهاند.
ظهور اینترنت، ماهوارهها، بنگاههای بزرگ خبری، روزنامهها، شبکههای رادیویی و تلویزیونی، ایمیل، موبایل زمینه ارتباط مستقیم، تأثیرگذار، سریع و تقریباً غیر قابل کنترل با عموم مخاطبان را فراهم کرده است.
بنگاههای خبری رویترز، اسوشیتدپرس، یونایتدپرس و فرانس پرس بیش از 55 هزار دفتر در سراسر جهان دارند و روزانه بیش از 55 میلیون کلمه به 192 کشور جهان مخابره میکنند و بیش از 85 درصد اطلاعات و اخباری که در دنیا پخش میشود ساخته و پرداخته همین چهار غول خبری است.
و بیش از دوازده هزار روزنامه و مجله در سراسر دنیا از همین چهار غول خبری تغذیه میشوند. بخش برونمرزی بی. بی. سی در حال حاضر به 38 زبان دنیا روزانه برنامه پخش میکند. بخش برون مرزی صدای آمریکا نیز در 175 کشور و به 45 زبان دنیا برنامه پخش میکند
" تعریف جنگ رسانهای "
استفاده از رسانهها برای تضعیف کشور هدف و بهرهگیری از توان و ظرفیت رسانهها اعم از رسانههای نوشتاری، دیداری شنیداری و به کارگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی، به منظور کسب منافع را «جنگ رسانهای» گویند.
با توجه به تمیز و شیک بودن جنگ رسانهای، میزان تخریب آن به حدی است که حتی شهروندان کشورهای هدف، متوجه حجم سنگین این جنگ بر فضای روحی و روانی خود و اطرفیانشان نمیشوند!
" اهداف جنگ رسانهای "
هدف این جنگ تغییر کارکرد و عملکرد دولتها و ملتها در پشتیبانی از دیگر دولتها، و بهویژه کنترل افکار و اذهان عمومی مردم است؛
زیرا این ملتها هستند که در اوّلین خط مقدم حمله دشمن قرار میگیرند؛ به گونهای که این عقیده وجود دارد که اگر افکار و اراده عمومی را نسبت به موضوع یا جریان و پدیدهای بتوان قانع کرد یا به سمت خواستههای خود جهتدهی نمود، مسلماً دولتها تحت فشار افکار عمومیملتها به سوی اهداف دشمن سوق یافته و در آن جهت قرار خواهند گرفت...
- ۹۶/۱۱/۰۲