جنگ نرم

این وبلاگ جهت بررسی ابعاد جنگ نرم و تبیین آثار و تبعات آن ایجاد گردیده است .

جنگ نرم

این وبلاگ جهت بررسی ابعاد جنگ نرم و تبیین آثار و تبعات آن ایجاد گردیده است .

بایگانی
آخرین مطالب

بررسی میدانی موضوع مقابله با جنگ نرم

دوشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۶، ۰۷:۱۵ ب.ظ

بررسی میدانی موضوع مقابله با جنگ نرم :

حال که شناخت از جنگ نرم و فضای حاکم بر جامعه در چنینی فضایی بصورت مجمل صورت گرفت به بررسی میدانی و مصداقی موضوع و راهکارهای ممکن می پردازیم .

در بررسی های بعمل آمده از کاربران شبکه های اجتماعی ، شنوندگان و بینندگان رسانه های جمعی و خوانندگان روزنامه ها و صفخات اینترنتی ، نکات زیر بدست آمده است :

1-     کاربرات این قبیل رسانه ا ، باتوجه به اینکه هیچ شناختی از این دسته از فضاها ندارند قطعا با نگاه بسیار مثبت و به قصد استفاده از کارکردهای مختلف و جذابیت های رسانه های جدید ، اقدام به استفاده از این سامانه های می کنند و به هیچ عنوان در این قضایا نگاه دفاعی و جنگ نرم وجود ندارد ، از این جهت همانند کسی است که خبری از جنگ ندارد و در خط مقدم جبهه حضور دارد و در معرض هرگونه خطر احتمالی قرار دارد .

2-     عدم آگاهی از شیوه های جنگ نرم ، اهداف و تاکتیک های آن باعث گردیده تا نقشه های شوم استکبار و دشمن در این صحنه به شکل گسترده و فزاینده ای پیشرفت داشته باشد و خطرات نفوذ در عمق جان و دل و اعتقادات مردم ، روز به روز بیشتر نمایان شده و تاثیرات آن در رفتارو گفتار مردم نمود بیشتری پیدا می کند .

3-     تاثیر پذیری مصداقی کاربران صفحه های اجتماعی علی الخصوص در برابر شایعه پردازی های اتفاق افتاده در این فضا باعث شده تا در این زمینه باعث شده تا در این زمینه آسیب پذیری های گوناگونی رخ عیان کنند که از آن جمله می توان به ایجاد بدبینی به نظام و انقلاب ، بدگمانی به علم پزشکی در زمینه های مختلف و ... و عدم استقبال از فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره نمود.

4-     جذابیت های فریبنده این عرصه و نیز بزک کردن اکاذیب آمیخته شده به بعضی حقایق و واقع نمایی اخبار کذب و مخلوط برای مخاطب که با شیوه ها و تاکتیک های مختلف صورت می گیرد ، هم باعث جذب مخاطب بیشتر به این موارد شده و هم شدت و حدت تاثیرگذاری روی مخاطب را مدیریت می کند که این امر نقش بسیار مهمی در نهاد تصمیم سازی نزد مخاطب دارد.

5-     به مصداق حدیث شریف حضرت امام صادق علیه السلام که از آیت الله محمدتقی بهجت نقل شده که فرمودند (( یک تبسم به اهل گنه که باعث تشویق آنها به گناه شود ، گناه کبیره است )) توجه بیشتر و ارایه آموزش های لازم در این عرصه خصوصا به جوانان مورد لزوم است زیرا شاهد اتفاقاتی از این دست مانند تایید اطلاعات (Like) منتشر شده از سوی دیگر کاربران ، بازنشر (Share) مطالب دریافتی بدون درنظر گرفتن شرایط ، پیروی کردن (follow) از بعضی رفتارها و گروهها و کمپین های خاص و ... حتی بدون قصد و نیت خاصی و با توجه به عدم آگاهی نسبت به عمق فاجعه و بدون درک شرایط و موقعیت ها و ... هستیم . حال آنکه ممکن است این تایید و یا بازنشر و حتی پیروی نمودن از این مطالب ، خطرات و آسیب های اجتماعی و فردی گسترده ای را ایجاد نماید .

6-      مورد بسیار مهم دیگر که از آسیب هایذ این جنگ به شمار می رود و اکنون گریبان گیر جامعه ما علی الخصوص کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی شده است ، دریافت اطلاعات مهندسی شده در اذهان ناآماده می باشد . در شرایطی که تمامی اخبار منتشر شده در این فضا ، مهندسی شده و دارای بار تاثیرگذاری بالا هستند و با انواع تکنیک های ماساژ خبری آماده و پخته شده اند تا با ورود به ذهن مخاطب ، وی را به یک ماشین متحرک در جهت اهداف شوم خود ، تبدیل نمایند ، مخاطب را به یک عنصر بی حس و سِر ، تبدیل می کنند بطوریکه دیگر نه احساس واکنش مثبت از وی میرود و نه منفی . این آسیب خطرناک عامل سلب احساس مسئولیت فردی و اجتماعی ، سلب حس وطن دوستی و حتی باعث از دست دادن غیرت ملی و دینی نیز می شود تا جایی که بسیاری از افرادی که تاکنون در فضای جامعه در مقابل هرگونه توهین به مقدسات واکنش های سریع از خود نشان می دادند ، در فضای مجازی و در برابر این دست اتفاقات ، سکوتی مرگبار را تجربه می کنند ، حال آنکه دامنه وصول این خبر و عمق تاثیرگذاری این مطلب در فضای مجازی به مراتب گسترده تر و عمیق تر از فضای واقعی جامعه است .

7-     درگیر کردن افراد به زندگی دوم یا آواتاریسم (Avatarism) ، آسیب دیگری است که در حوزه سبک زندگی گریبان گیر مردم جامعه شده است. اینکه کاربران روز خویش را با تغییر عکس پروفایل خود در این رسانه های آغاز کنند و یا هر واقعه اتفاق افتاده (حتی خصوصی ترین اتفاقات روزمره خویش)را در وبگاههای مختلف منتشر و توئیت نمایند ، اینکه علیرغم وجود حقایق و واقعیات ، امکان نشر اکاذیب فراوان ، معرفی خود با شخصیت های دوم و سوم ، امکان درج اطلاعات خلاف واقع از خود که بیشتر جنبه آمال و آرزوهای شخصی کاربر را دارد به جای واقعیات رخ داده در زندگی واقعی وی ، وجود دارد ، باعث ورود انسان به خلصه ای از علاقمندی ها و آمال و آرزوها می شود که به اذعان تمامی روانشناسان ، حداقل آسیب آن ارضای این حس خواستن در جهت نیل به آن علاقمندی ، آرزو و خواسته و عدم وصول به آن در آینده خواهد بود ، جدا از تاثیرات گسترده ای که این عمل در شخصیت مخاطب و در نسل آینده بصورت تدریجی خواهد گذاشت و سبک زندگی وی را دچار تغییراتی به سبک غربی خواهد کرد . و این تغییر سبک زندگی همان استحاله فرهنگی تدریجی است که دغدغه اصلی امام راحل عظیم الشان (قدس سره الشریف) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در طی سالیان متمادی از شروع انقلاب تاکنون بوده است ، همانطور که ایشان در مراسم ارتحال حضرت امام (ره) در حرم مطهر خمینی کبیر فرمودند : (( اگر راه امام ، اگر هدف امام مورد غفلت واقع شود یا به فراموشی سپرده شود ، ملت ایران سیلی خواهد خورد .))

باشد تا رفتار و گفتار و کردار مان ، در مسیر فرمایشات و اوامر ولایت و مرضی رضای حضرت ولی عصر (اواحنالتراب مقدمه الفداء)و خداوند متعال ، باشد .

  • ساجده دقاغیان اصفهانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی